måndag 21 februari 2011

WALLIS SIMPSON & EDVARD VIII

”Jag har kommit fram till att det är omöjligt för mig att utföra mina plikter som kung, utan hjälp och stöd från kvinnan jag älskar.”

Så sa Edvard VIII, kungen av England som gav upp tronen för kärleks skull 1936. Kvinnan han talade om var förstås Wallis Simpson. Deras relation skapade en smärre skandal. Hon var en dubbelt frånskild amerikanska och därmed totalt olämplig som kungagemål. Beskrevs dock som charmig och rättfram. Edvard uppskattade att hon behandlade honom som en vanlig man. Även fast han hade en imponerande lång radda av förnamn. Eller vad sägs om Edvard Albert Christian George Andrew Patrick David?

Efter abdikeringen, levde de ett omsusat jetset-liv som hertigparet av Windsor. Den bioaktuella och hyllade filmen The kings speech handlar om Edvards yngre stammande bror som ju oväntat blev kung efter abdikeringen.



Äktenskapstycke? Ja, det vilar något samstämmigt över paret. Likheterna är kanske inte slående men finns. Framför allt vad gäller den smala munnen och ansiktsformen. Betyg: 6/10

1 kommentar:

  1. lite "Benjamin syrsa" över dem båda kan jag tycka.

    SvaraRadera