måndag 7 mars 2011

ANAÏS NIN & HENRY MILLER

”När han först steg ur bilen och gick fram mot ytterdörren där jag stod och väntade, såg jag en man jag tyckte om. I sina texter är han översvallande, viril, djurisk, storslagen. Han är en man som blir berusad av livet, tänkte jag. Han är som jag.”

Så beskrev Anaïs sitt första möte med Henry Miller i en av de dagböcker hon skulle bli så känd för. Året var 1931. Platsen Paris. De var båda författarsjälar. Hon en spanskfranskcubansk kosmopolit. Han en amerikansk grabb från Brooklyn. Fastän de båda var gifta på varsitt håll, inledde de en passionerad kärleksaffär. Anaïs hade då redan rönt framgångar som författare, men inte han. Hon stöttade honom såväl ekonomiskt som litterärt.
June Miller

Anaïs attraherades och fascinerades även starkt av Henrys karismatiska fru June. De båda tävlade i att porträttera henne på bästa sätt i sina romaner. Under en kort period hade Anaïs en affär även med henne.

När Henry Millers frispråkiga debutroman Kräftans vändkrets släpptes, blev både bok och författare bannlysta i USA.

Även om passionens låga snart falnade, förblev de båda vänner resten av livet. Det var Anaïs önskan att deras historia inte skulle berättas förrän samtliga inblandade var avlidna.







Äktenskapstycke? Njae likheterna är väl inte direkt slående. Möjligen finns där något över näsborrarna och munnen. Men titta på June och Anaïs. Är det inte äktenskapstycke så säg! Betyg: 2/10





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar